fredag 19 september 2008

"Hänga" - Smyckesträd i ståltråd






Detta träd fanns ett tag i min hjärna innan det realiserades. Inspirationen kom från IKEA som hade ett liknande träd, men i en förskräcklig gul färg! Så det gick ju inte att köpa, alltså formades idén på att träd i ståltråd. Och när jag gick en helgkurs i luffarslöjd kom även tillfället.

Här följer en beskrivning av hur jag gjorde.

Material:
6 st 60 cm långa trådar, ca 2 mm tjock ståltråd, mjukglödgad till stommen
Bindtråd, 0,5 mm, om man vill i olika färger

Foten
Samla alla trådarna till stommen i en bunt. Se till att den är jämn i ena änden = foten. Börja med att fästa Bindtråden lite drygt 10 cm in på bunten. Detta görs enklast genom att stoppa in änden på bindtråden mellan de grövre trådarna och sedan linda 5-10 varv, hårt. När detta är gjort vänder man på bunten så att den korta änden kommer uppåt. Böj de 10 cm långa pinnarna utåt, men inte helt platt, se bilden.

För att skapa stabilitet måste denna fot lindas. Jag valde att låta stommens trådar framträda för att få en liten känsla av trädrötter. När man har lindat foten, minst 4-5 cm, fäster man tråden (bara snurra den något extra varv runt en av stomtrådarna och klipp av, nyp till tråden ordentligt med en tång) och vänder stammen uppåt. För att inte repa underlaget böjde snurrade jag de yttersta spetsarna på foten ett varv.

Stammen
Att göra stammen innebär egentligen att bara linda, linda, linda och linda. Tätt, hårt och noggrant. Stammen på mitt träd är 23 cm hög, men för att avgöra hur hög din stam bör vara, så är det enklaste att helt enkelt kolla hur långa dina halsband är.

Kronan
När stammen är tillräckligt hög är det dags att ge sig på kronan. Böj ut grenarna åt sidorna, denna gång gör det inget om du böjer dem ganska platt, d.v.s. i 90° vinkel. Stabilisera det hela genom att linda på samma sätt som på foten, men endast 2-3 cm denna gång. Klipp av och fäst tråden.

Nu ska själva grenarna formas till. Jag började med att rulla in spetsarna några varv, dels för att det ser snyggt ut, dels för att minska risken för otrevliga olyckor. Men för att halsbanden skall hänga riktigt bra, krävs att grenarna får lite oregelbunden form. Jag använde en 2 cm tjock pinne som jag rullade grenarna runt eller böjde dem mot för att få lite olika funktion och form. Ytterspetsen kan även utformas på olika ”krokliknande” sätt så att man kan hänga armband, ringar eller örhängen på dem.

Inga kommentarer: